Jumaat, 15 Julai 2011

Hendak Membeli Rumah Idaman

Macam mana nak dimulakan, kesusahan untuk memliki sebuah rumah idaman. Cemburu pula lihat orang lain punya rumah sendiri.Boleh ubah suai, boleh jual rumah dengan citarasa tersendiri. Tetapi bukan mudah untuk memiliki sebuah rumah idaman, semua nak kena ambik kira, dari segi loksahi, keselesaan, kemudahan asas dan macam-macam lagi la, tapi perkara paling penting keupayaan kewangan, kalau bagi orang yang berkemanpuan semua itu tak menjadi masalah.

Bila sudah ada rumah yang diminati atau bersesuai, lokasi pula yang perlu diambil kira, kemudahan asas, kos sara hidup kawasan sekitar. Bila semu perkara tersebut tiada masalah, timbul masalah yang paling memeningkan kepala, keupayaan kewangan. Harga rumah tinggi la, pinjaman perumahan tidak diluluskan, masalah bayaran ansuran bulanan, kos sampingan la.

Kerajaan kita memang perihatin tetapi bukan semua perkara difikirkan oleh kerajaan sampai diperingkat kumpulan sasaran, kebanyakan perkara ditumpu disesuatu perkara atau disesuatu kawasan seperti dipusat-pusat bandar besar. Oleh itu, pembangunan perumahan dipekan-pekan kecil tidak begitu diambil perhatian, disebab kependudukan nya tidak boleh menyebabkan kemudahan atau pembangunan asas diberi keutamaan.

Tiada ulasan: